Navigationssällskapet i Finland, sammankallar sina medlemmar till årsmöte. Årsmötet ordnas måndagen 20.3.2023, kl 18.00 på NJK Björkholmen. Samtliga medlemmar är välkomna att delta. På programmet står de sedvanliga ärendena, samt mat till självkostnadspris. Vi får också höra ett föredrag av Peppe Schauman om hans segling över Atlanten. Anmälningar tas emot på föreningens e-post navisfinland@outlook.com
Kursen tar upp sjövägsregler och -lagar, sjökort, kompass, positionsbestämningar, fart, tids- och distansberäkningar, ruttplanering, samt säkerhet till sjöss.
Kursen ordnas i samarbete med Helsingfors Arbis och anmälning sker via Arbis hemsidor
Kursen börjar 1.3.2023
Deltagarna kan efter genomgången kurs avlägga Finlands Navigationsförbunds examen. En examensavgift på 30 € tillkommer i detta fall.
VHF-kurs Björkholmen 22-23.4.2023
Kursen är en intensivkurs, deltagare förväntas bekanta sig med litteraturen före kursen.
Kursboken och anmälan kan skötas på NJKs hemsida
Notera att boken börjar vara föråldrad till vissa delar, och trycks därför inte mera. I väntan på ny upplaga får kursdeltagarna uppdateringar av kursdragaren för de sidor som föråldrats.
Föreläsningarna pågår enligt följande tidtabell:
Lördag 22.4 kl. 10.30-16, föreläsningar
Söndag 23.4 kl. 9.30-12.30, föreläsningar
Söndag 23.4 kl. 13.00-14.00, Traficom ”briefing” före examen
Söndag 23.4 kl. 14.00 – ca 15.30, Examen arrangeras på Björkholmen
Kursdragare: Carl Schauman
Pris: € 35 för NJK-medlemmar, € 50 för icke NJK-medlemmar, betalas vid anmälning.
OBS! Till detta kommer: (a) avgiften € 45,40 för examen och (b) avgiften € 43,75 för behörighetscertifikatet. Dessa faktureras av Traficom efter examen.
Navis nuvarande e-postadress (navis@luukku.com) kommer att tas ur bruk och föreningen övergår till att använda navisfinland@outlook.com
Navis styrelse sammanträdde 21.4.2021 för att diskutera den kommande säsongen.
Styrelsen vill påminna samtliga medlemmar som inte ännu har anmält sin e post till föreningen att göra det. Detta underlättar styrelsearbetet och kommunikationen till medlemmarna. Till exempel kan medlemsutskick mm. skötas elektroniskt och på så vis göra en inbesparing för föreningen.
Styrelsen diskuterade också det aktuella COVID-19 läget. Mera information om möjliga tentamesnstillfällen under våren och övriga kurser kommer inom kort.
Navis håller på att uppdatera sina medlemsregister och går över till elektronisk kommunikation till sina medlemmar. Detta kräver att samtliga medlemmar meddelar sina e postadresser till oss. Vi ber även samtliga kolla upp att e postadressen som du uppgivit också är aktiv. Detta gör du bäst genom att meddela förnamn och efternamn samt din e postadress till kansliet navis@luukku.fi
Uppgifter om Navigationssällskapets medlemmar behandlas i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Den information som sparas är medlemmars kontaktuppgifter så som namn, hemadress, epostadress och telefonnummer. Ytterligare sparas information om avlagd medlemsavgift. Uppgifter om avlagda tentresultat sparas i ett år.
Medlemsregistret förverkligas av Membra, som fungerar som personuppgiftsbiträde.
Tillgång till tjänsten begränsas till föreningens styrelsemedlemmar som ansvarar för medlemshanteringen. Mera information om Membra finns på https://support.membra.fi/sv/article/membra_och_gdpr.
Varje medlem har rätt att granska och låta korrigera de uppgifter som sparats i registret.
Varje medlem har rätt att be om radering av uppgifterna utan fördröjning i fall av att:
Varje medlem har rätt att återkalla sitt samtycke till behandling när som helst.
Detta påverkar inte lagenligheten av tidigare behandling som godkänts.
Varje medlem har rätt att begära och få de personuppgifter hen har uppgett i ett allmänt accepterat format.
Den registrerade har rätt att anföra besvär gällande behandlingen av personuppgifterna hos Dataombudsmannens byrå om hen anser att behandlingen strider mot rådande dataskyddslagstiftning.
**************************************************************
Under sommaren 2016 har de av Trafikverket publicerade fyrlistorna flyttats till nätet. De tryckta fyrlistorna uppdateras inte längre och nya upplagor av dem trycks inte heller. I stället finns fyrlistorna numera på Trafikverkets nätsidor och kan där läsas och fritt laddas ned. Webadressen är: www.liikennevirasto.fi/web/sv/yrkessjofart/nautiska-publikationer/fyrlista.
Alla skeppare vet att fyrlistan är ett betydelsefullt komplement till sjökortet. Eftersom den tryckta listan ibland har upplevts som både dyr och klumpig, saknas den tyvärr i en del fritidsbåtar. I och med övergången till den digitala formen reduceras klumpigheten betydligt och åtkomsten blir gratis. Förhoppningsvis leder detta till att man inom båtlivet i fortsättningen kommer att utnyttja fyrlistans information ännu mera än tidigare.
Eric Sundman
**************************************************************
(Text reviderad 24.08.2016/Eric Sundman & K. Svens)
Farkostregistret (båtregistret) överfördes den 1 augusti 2014 från magistraterna till Trafiksäkerhetsverket (TraFi). Saken uppges inte förutsätta några åtgärder från båtägarnas sida. Alla registeruppgifter flyttas automatiskt och de av magistraterna utfärdade registerhandlingarna och de nuvarande registerbeteckningarna är fortsättningsvis giltiga.
Ytterligare information finns på TraFi:s webbsidor
.
Eric Sundman
**************************************************************
Bestämmelserna har ändrats
Lagen om fiske ändrades 2012. Ändringarna gäller dels övervakningen av fiske, dels märkningen av fiskeredskap. För båtförarens och seglarens del är det uttryckligen bestämmelserna om märkning av fiskeredskap som är av intresse. Här följer en kort beskrivning av det nya sättet att märka fiskeredskap – mera material finns på nätsidorna www.ahven.net/svenska (Centralförbundet för Fiskerihushållning).Fiskeredskap ska märkas på ett sådant sätt att de lätt kan observeras av sjöfarande. Förordningen om fiske innehåller bestämmelser om märkenas utseende och placering. I förordningen skiljer man mellan:
Inom vattenområden som används för sjötrafik ska fångstredskapen märkas med en fyrkantig flagga vars höjd och bredd är minst 20 centimeter. Flaggan ska fästas vid en stång som når minst 1,2 meter ovanför vattenytan. Om fiskeredskapet ligger närmare vattenytan än 1,5 m ska märket i stället för en flagga ha två flaggor ovanför varandra.
Flaggmärkenas stänger ska vara försedda med en minst 2 centimeter hög reflex som är synlig runt horisonten.
Om den totala längden av ett (eller flera sammankopplade) fångstredskap är större än 10 meter, ska redskapet eller redskapen märkas med ovan nämnt flaggmärke i fångstredskapets bägge ändar och vid behov också vid ändarna av fångstredskapets förgreningar.
Om längden av ett fångstredskap som ligger nära vattenytan (d.v.s. närmare än 1,5 meter) är över 120 meter långt, ska dess sträckning för varje begynnande 120 meter visas med ett flöte som når minst 15 centimeter ovanför vattenytan,. Flöten som används för att märka ut fångstredskap får inte vara genomskinliga.
Inom vattenområden där sjötrafik i regel inte bedrivs, eller där det annars är uppenbart att fångstredskapen inte stör sjötrafiken eller annan användning av vattendraget, ska fångstredskapen märkas med ett flöte som når minst 15 centimeter ovanför vattenytan eller med en flagga vars sida är minst 15 centimeter och som är fäst vid en stång som når minst 40 centimeter ovanför vattenytan.
Fångstredskap ska också förses med s.k. redskapsmärken som fästs vid flaggstången eller flötet i redskapets yttre ände. Redskapsmärket ska innehålla redskapets ägares namn och kontaktuppgifter.
Eric Sundman